Sprzedaż online. Jak ją rozwijać? Slow Akademia #2

Sprzedaż online to dziś rozbudowana machina. Ilość dostępnych narzędzi i dróg do klienta jest ogromna. To, o czym warto jednak pamiętać, to korelacja między sprzedażą online i offline (oczywiście, o ile taką formę też posiadacie), a także dbanie o spójność działań!

Przed Wami 10 elementów, które warto wziąć pod uwagę.

  1. Strona internetowa - Twoja wizytówka
  2. Spójne materiały wizualne
  3. Regularne działania w social media
  4. Kontakt z klientem
  5. Współpraca się opłaca
  6. Blog, czyli jak połączyć przyjemne z pożytecznym
  7. Zniżki, promocje, oferty specjalne
  8. Zrób coś bezinteresownie
  9. Offline w służbie online
  10. Real time

Strona internetowa to Twoja wizytówka

I to pod co najmniej dwoma względami. Po pierwsze, muszą się na niej znaleźć jasno umieszczone informacje o Twojej firmie, tak podstawowe rzeczy jak regulamin zakupów, polityka prywatności, ale też odnośniki do mediów społecznościowych czy publikacji medialnych. Te drugie, razem z pozytywnymi komentarzami zadowolonych klientów mogą wpłynąć na decyzję zakupową! Dziś jesteśmy też przyzwyczajeni do tego, że shopping online dokonuje się właściwie w 3 prostych krokach. Tutaj nie ma taryfy ulgowej! Twój sklep internetowy musi działać bezbłędnie. 

Spójne materiały wizualne

Ten temat poruszaliśmy już w poprzednim artykule z naszego cyklu. Spójność to słowo klucz. Po pierwsze dlatego, żeby klient, który w internecie również jest przebodźcowany, kojarzył Twoją markę natychmiast - po zobaczeniu konkretnej estetyki zdjęć czy kombinacji kolorystycznej. A po drugie - by budować pełne doświadczenie. Stąd to, co pojawia się na stronie internetowej i instagramie powinno mieć swoje odzwierciedlenie np. w newsletterze czy paczce. Perfekcyjnie byłoby, gdyby ta wizualność była także przekładana na butik czy stoisko na targach.

Regularne działania w social media

Pozytywny wpływ na sprzedaż ma nie tylko aktywność na własnych kanałach, ale też to udzielanie się na innych profilach czy kontakt ze swoimi fanami. Im więcej zaangażowania w prowadzenie mediów społecznościowych włożymy - tym więcej odzyskamy z powrotem. Co ważne, każda marka jest inna i kieruje swoje produkty oraz komunikację do innej grupy klientów, więc i specyfika działania również będzie się różnić. Nie da się tu zastosować jednej uniwersalnej reguły. Stąd też - zamiast skupiać się na dopasowaniu do formułek, wypracujcie własny tryb. Bo może akurat wasi klienci wcale nie będą scrollować instagrama o godz. 8 jadąc do pracy ;)

Środowisko reklamowe na Facebooku i Instagramie jest w tej chwili bardzo rozbudowane. Jeśli więc czujecie, że to nie Wasza bajka, że potrzebujecie wsparcia - nie wahajcie się zgłosić do specjalistów. Eksperci mogą zająć się tylko tworzeniem reklam, nie musicie im oddawać całości prowadzenia mediów społecznościowych. Choć na pewno podzielą się z Wami ważnymi obserwacjami i wskazówkami, które warto wdrożyć. To, o co warto zadbać, to na pewno reklamy na polubienia Waszych profili i ruch na stronę www. Facebook dzięki pikselowi umożliwia też mierzenie konwersji z tego medium do Waszego sklepu online.

W tym obszarze poruszymy też temat influencerów. Współpraca z kimś o ogromnym zasięgu wcale nie musi oznaczać, że wyprzedacie cały stock. Kluczem jest dopasowanie twórcy internetowego do charakteru Waszej marki. Czasami lepszy udział we wzroście sprzedaży będzie miał ktoś kogo sklasyfikujemy raczej jako mikroinfluencera niż gwiazdę z topowych list.

Kontakt z klientem

Klient wymaga! Uwagi, konkretnych odpowiedzi - czasem na najbardziej oczywiste pytania. Najlepiej jeszcze, żebyście komunikowali się z nim najszybciej jak to możliwe, bo się niecierpliwi. Dbałość o relacje z odbiorcami marek jest tak samo ważna jak ta, którą obdarzamy bliskich w naszym życiu.

Współpraca się opłaca

Nie tylko finansowo! Każde działanie podjęte we współpracy z inną firmą czy podmiotem - może przynieść mnóstwo korzyści. Od dotarcia do nowych klientów, przez nawiązanie relacji, inne spojrzenie na naszą markę, czy wreszcie - wymierny dodatni rachunek przychodów lub rozpoznawalność medialną. O jakich rodzajach działania mówimy?

  • współpraca z innym projektantem czy marką nad stworzenie wspólnej kolekcji lub wydarzenia
  • współpraca z artystą, który doda marce powiewu świeżości
  • współpraca z influencerem - budując rozpoznawalność i zwiększając sprzedaż
  • współpraca z marką o wysokiej renomie
  • współpraca komercyjna (na potrzeby reklam czy programów telewizyjnych)

Możliwości jest mnóstwo. To od Was zależy, co będzie najlepiej dopasowane do poziomu rozwoju Waszej marki i jej możliwości na daną chwilę.

Innym rodzajem współpracy jest też współdziałanie z platformami sprzedażowymi.

Blog

Funkcje bloga w sprzedaży online właściwie są dwie. Z jednej strony wpływa na pozycjonowanie Waszego sklepu i strony internetowej w wyszukiwarce Google, a z drugiej dostarcza fanom marki wartościowych treści, po które chętnie wracają. Jeżeli Wasz produkt jest bardzo specyficzny czy unikatowy albo branża, w której działacie jest stosunkowo innowacyjna, to także dobre miejsce do tego, by ich edukować!

Zniżki, promocje i oferty specjalne

Przyciągają jak magnes! Trzeba tylko pamiętać, żeby je dobrze przeprowadzić. Zwróćcie uwagę, że są marki, które nie robią wyprzedaży ani promocji - taka jest ich polityka cenowa. To od Was zależy, jakie macie w twej kwestii podejście do sprzedaży. Natomiast niezależnie od podjętych  strategicznych decyzji możliwości ciągle jest mnóstwo:

  • warto zachęcać klientów do zapisywania się do newslettera, w zamian podarowując zniżkę na pierwsze zakupy,
  • w szerszym ujęciu możecie nawet pomyśleć o klubie lojalnościowym,
  • ciekawym rozwiązaniem jest też gratyfikacja osób, które polecają markę innym klientom.

Do standardowych rozwiązań oczywiście należą przeceny i wyprzedaże, a także zniżki na specjalne okazje, takie jak Dzień Matki czy Święta.

Zrób coś bezinteresownie

W obliczu ostatnich wydarzeń szczególnie widać, że pomaganie ma moc! A to, że okażemy komuś dobro, może w zupełnie niespodziewany sposób do nas wrócić. Dlatego też, nie wahajcie się włączać tak w duże, jak i mniejsze inicjatywy. A może nawet zorganizujecie coś autorskiego?

Offline w służbie online

Wsparcie działań sprzedażowych online odbywa się też... offline! Jeżeli macie własny butik lub Wasze produkty są dostępne w concept store'ach - zadbajcie o to, by informacje o Waszym sklepie online pojawiły się np. na metkach czy ulotkach.

Real time

W jaki sposób jednym ruchem przysporzyć sobie nowych fanów i doprowadzić do sprzedaży? Zareagować w punkt! Szybko i sprawnie podłączyć się do akcji, która dzieje się tu i teraz. Wymaga to trochę wysiłku - ale zawsze się opłaca! Wystarczy spojrzeć na popularne hasztagi i akcje społeczne. 

Zdajemy sobie sprawę, że sprzedaż online to nadal niewyczerpany temat, ale nim mamy nadzieję dzielić z Wami w Akademii Slow i podczas codziennej pracy przy rozwijaniu Waszych marek!

Otrzymaj 20 PLN zniżki
na Twoje kolejne zamówienie

Zapisz się do newslettera Jestem Slow. Nie przegap informacji o markach i najnowszych trendach w modzie Slow.

Polityka prywatności