Oryginalność marki - jak się wyróżnić?

W ramach naszego cyklu edukacyjnego Slow Akademii pisaliśmy już o “polskiej metce” i klientach, a dziś chcielibyśmy się bliżej przyjrzeć temu, jak się wyróżnić na konkurencyjnym rynku. Pod lupę bierzemy oryginalność marki.

 

Autentyczność z perspektywy pochodzenia 

 

Jak czytamy w książce “Jak kreować marki, które pokocha pokolenie Y”, jednym z najważniejszych czynników konstytuujących autentyczność jako “składnik” oryginalności marki jest pokazanie jej dziedzictwa, wprowadzenie historii. Okazuje się, że droga do tego celu to prosta sprawa - wystarczy jak np. Levi’s, wpisać w logo rok założenia. O ile ta ścieżka sprawdzi się przy markach z długoletnim stażem, o tyle zupełnie nie ma zastosowania w przypadku świeżych firm. Wtedy warto zastanowić się, co jest trzonem, głównym powodem istnienia. Może to być duch ekologii i zero waste, może współpraca z lokalnym twórcą z Albanii. Pomyślcie, co sprawia, że w kontekście pochodzenia Wasza marka pokaże się z wyjątkowej perspektywy. Zwróćcie uwagę, że po prostu “made in Poland” to za mało dla świadomego klienta. Kiedyś była Was garstka, a dziś to już tysiące. 

 

Opowiadanie historii

 

Autentyczna marka, nawet jeśli krótko istnieje, może opowiadać. I wciągnąć w tę historię swoich odbiorców! Do “made in Poland” dodajcie parę zdań od siebie. Nie bójcie się, że ktoś skopiuje wasze wzornictwo, proces produkcji czy kolory. Przecież większość - podobnie jak Ty - tworzy samodzielnie, nie chce się inspirować innymi, więc nawet nie sprawdza konkurencji. Przemyśl, co może być kluczową informacją Twojej bajki:

  • osobista historia rzucenia pracy w korporacji
  • przemiana, którą spowodowało u Ciebie macierzyństwo
  • rodzinny album i wspomnienia bliskich związane z kontynuowaniem odzieżowych czy kaletniczych tradycji
  • a może przełomowa podróż? 

 

Zastanów się, co w tych historiach, z którymi wiele z nas może się utożsamić, jest wyróźniającego, innego, nieoczywistego. 

 

Rzemieślnicy

 

Istotą Twojej marki jest łączenie tradycji z nowoczesnością w rzemieślniczym duchu? Zatrzymaj się więc! Co tak naprawdę sprawia, że Twoje produkty różnią się od tych dziesiątek dostępnych na platformach sprzedażowych czy targach branżowych? Rzemieślnictwo ma różne oblicza, a aby być wiarygodnym - starajcie się jak najbardziej szczerze i ludzko opowiedzieć o tym, co robicie. Pokażcie to w formie wideo, serii infografik lub live’ów na Instagramie.

 

Być pierwszym 

 

Stare marketingowe zasady mówią, że trzeba być albo pierwszym, albo najlepszym. Jeśli naprawdę jesteście prekursorami danej usługi czy produktu - nie wstydźcie się, nie ukrywajcie pod płaszczykiem skromności. Z dumą podkreślajcie, że w tym tkwi Wasza siła! Przecieracie szlaki dla innych marek, popełniacie błędy, na których będą uczyć się Wasi konkurenci. Dopracowujecie jeszcze niedoskonałe narzędzia pracy. Ale dzięki temu macie niesamowite know-how i doświadczenia, których nikt Wam nie odbierze, ani nie przypisze sobie. 

 

Transparentność

 

Chcemy powiedzieć z pełnym przekonaniem, że to już standard, ale nadal jeszcze wiele pracy w tym obszarze. Wiarygodność oryginalnej marki według nas ściśle polega na transparentności. Nie musisz od razu odkrywać kart swojej strategii, planów biznesowych i dostawców tkanin. Ale! Nie ukrywaj przed klientami faktów, które mogą zaważyć na jego decyzji zakupowej, które mogą podważyć jego zaufanie do Ciebie. 

 

Oryginalność za potwierdzeniem, czyli rozwiązania prawne

 

Zacznijmy od tego, że wszystko co tworzycie wpisuje się w prawo własności intelektualnej, a zatem 

ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo autorskie). Drugim obszarem, którego znajomość Wam nie zaszkodzi, jest ustawa prawo własności przemysłowej (stąd dowiecie się, jakie są zasady uzyskiwania prawa ochronnego na znak towarowy, patentów czy na przykład prawa z rejestracji wzoru przemysłowego). W wyjątkowych przypadkach (choć mamy nadzieję, że nie będziecie musieli z tego korzystać) przyda się spora dawka informacji w zakresie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

 

Po porady najlepiej zajrzeć do specjalistów, więc nie zwahajcie się odwiedzić Lookreatywni.pl oraz Prawo w modzie!

 

Co możemy dodać na koniec?

Myślcie nieszablonowo. Szukajcie inspiracji poza modą i beauty. Bądźcie, jako marka, ciekawa świata. Nie zapominajcie, że wszystko wypływa z jasnej, określonej wizji marki, z jej mocnej tożsamości. Bez tego - łatwo utonąć w morzu podobnych firm i niespełnionych zawodowych marzeń.

Więcej inspiracji i porad? Zajrzyj do magazynu Jestem Slow.

Otrzymaj 20 PLN zniżki
na Twoje kolejne zamówienie

Zapisz się do newslettera Jestem Slow. Nie przegap informacji o markach i najnowszych trendach w modzie Slow.

Polityka prywatności