Najczęstsze błędy w prowadzeniu marki.

Lista błędów popełnianych w prowadzeniu marki jest naprawdę długa! A to dlatego, że działając z własną firmą, trzeba myśleć samodzielnie o wielu rzeczach, szczególnie na początku drogi. Dlatego dziś przychodzimy do Was z najpopularniejszymi błędami, które wskazują nie tylko eksperci, ale i Wasi klienci!

 

Brak możliwości kontaktu
Czy to przez odpowiadanie po kilku dniach, czy skrzętnie ukryty adres e-mail – każde oddalenie klienta od możliwości bezpośredniego kontaktu z Wami sprawia, że są oni mniej skłonni do zakupu. Do tego momentu dotrwają najwytrwalsi! Dlatego też, mimo natłoku innych obowiązków, warto znaleźć czas na wiadomości Waszych odbiorców, nawet jeśli pytania się powtarzają czy są z Waszej perspektywy oczywiste. To wręcz może być dla Was wskazówka, co jest dla Waszych klientów niejasne, jaka informacja musi być lepiej wyeksponowana na stronie internetowej. Dobrym pomysłem jest posiadanie w sklepie online zakładki FAQ, w której odpowiadacie na te najczęściej zadawane pytania i wątpliwości.

Bagatelizowanie konkurencji
Z tym problemem zmaga się wiele marek! „Nie śledzę konkurencji, bo nie chcę się inspirować”, „nie mam konkurencji”, „właściwie, to jest zaledwie kilka marek podobnych do mojej, ale żadna z nich nie robi tego i tamtego”. Argumentów za tym, by nie spoglądać w stronę konkurencji znajdujecie mnóstwo! I oczywiście, kopiowanie jest najgorszym co można zrobić. Ale tu nie o to chodzi! Po pierwsze, konkurencja to Wasza soczewka rynku: trendów biznesowych, zachowania konsumentów, tendencji w kreacji. Po drugie to także potężna nauka tego, co się nie udaje, a które działania – i dlaczego – przynoszą efekty. 

Zdjęcia nie pokazują tego, jak produkt realnie wygląda
Kwestia zdjęć to temat na osobny artykuł. Jednak jednym z najczęściej spotykanych błędów jest to, że klient nie jest w stanie ocenić, jak realnie wygląda ubranie, kosmetyk, biżuteria, buty czy inne produkty. W przypadku odzieży właściwie w standardzie powinny już znaleźć się zdjęcia packshotowe, do tego prosty lookbook (zdjęcie z przodu, z tyłu i boku). Super, gdyby udało się też zrealizować wizerunkową sesję fotograficzną, która odzwierciedla charakter marki.

Sklep online nie jest intuicyjny
Inwestycja w dobrze wykonany sklep online to przede wszystkim: łatwość korzystania z niego tak na komputerach, jak i telefonach komórkowych, zakupy dokonywane w kilka prostych kroków, szybkość ładowania się podstron i schludny, zachęcający wygląd. Klienci są przyzwyczajeni do intuicyjności sklepów dużych znanych marek, dlatego oczekują sprawdzonych rozwiązań. 

Brak rozmiarówki
Prosta rzecz, wymiary! Nie ważne, co sprzedajecie – podawajcie zawsze wymiary! Czy to pojemność kosmetyków, czy wymiary w centymetrach ubrania, czy rozmiar przedmiotu. Klient musi dostać jasną informację. 

Biznesplan tylko w głowie
A tu wracamy do tego, co kryje się za kulisami marki! Często biznesplan tworzony jest pod konkretne dofinansowanie lub… pozostaje w głowie 😉 Tymczasem, żeby podejść poważnie do prowadzenia własnej firmy warto jasno rozpisać strumienie przychodów i wydatków, stałych partnerów, zasoby, które posiadacie (także ludzkie). Jasny i czytelny biznesplan pozwoli Wam także określić ceny produktów, oszacować na jakie promocje i zniżki możecie sobie pozwolić, czy co zaoferować stałym klientom. W optymalizacji budżetu pomoże Wam nie tylko księgowy, ale przede wszystkim doradca finansowy lub konsultant biznesowy.

Brak wiedzy o kliencie 
Często słyszymy, że klient to taki człowiek, jak my. I dużo w tym prawdy! Jednak trzeba lepiej go poznać, zobaczyć, jakie ma potrzeby, czym się kieruje w zakupach, a także (co szczególnie ważne w dzisiejszych czasach) jak żyje, spędza wolny czas, jakie ma wartości. 

Przedsiębiorcza zosia-samosia
Ostatni punkt na naszej liście błędów to bycie zosią-samosią, czyli chęć robienia wszystkiego samodzielnie, brak umiejętności proszenia o pomoc, czy brak zaufania do specjalistów. Czas z tym skończyć! Żeby Wasza marka mogła rozwinąć skrzydła i po prostu rosnąć, wraz z Waszymi marzeniami, potrzebuje rąk do pracy. Czasem człowieka od copywritingu, czasem zdolnego fotografa, innym razem kogoś, kto zajmie się wyłącznie obsługą sklepu online lub kontaktem z partnerami czy butikami. To Wy musicie się zastanowić, które kompetencje są Wam w danym momencie niezbędne, uzupełniające do Waszych. I w ten sposób stworzyć zespół, który będzie oddany firmie, zaangażowany, pełen dobrych pomysłów i zapału do pracy!

 

Co dodalibyście do tej listy? Jesteśmy ciekawi Waszych doświadczeń, Waszej perspektywy! 
Napiszcie do nas!

Otrzymaj 20 PLN zniżki
na Twoje kolejne zamówienie

Zapisz się do newslettera Jestem Slow. Nie przegap informacji o markach i najnowszych trendach w modzie Slow.

Polityka prywatności