Na czym polega strategia omnichannel? Slow Akademia #2

Choć to pojęcie często pojawia się w pobliżu technologii, to tak naprawdę omnichannel możemy odnieść do całokształtu działań marketingowych. Poniżej prowadzimy Was krok po kroku do zrozumienia idei tego podejścia i wdrożenia ich w życie Waszych marek!

Wartości marki a omnichannel marketing

Punkt wyjścia to wartości. Jakie są najważniejsze, unikalne cechy Twojej marki? Takie, które budują jej charakter? Na ich podstawie tworzysz wizerunek, działania marketingowe, wszystkie elementy wizualne.

Oprócz tego zawsze myśl o tym, jakie są Twoje cele.

Jeżeli dopiero zaczynasz i dopiero budujesz rozpoznawalność swojej marki, to skup się na tym i postaraj się dotrzeć do jak najszerszej grupy swoich potencjalnych klientów, jak najbardziej dopasowanymi do nich kanałami. Z kolei jeśli jesteś już znaną marką - możesz zastanowić się nad tym, w jaki sposób poszerzyć grupę swoich odbiorców lub zaproponować tym już pozyskanym - nowy produkt. Każdy z celów będzie wymagał innego wykorzystania narzędzi i zaplanowania działań.

Integracja i spójność

Dwa kluczowe słowa dla omnichannel marketing? Spójność i integracja. Nie w tym rzecz, by korzystać ze wszystkich kanałów i publikować tam takie same treści. Po pierwsze zadbaj o informacje. Pokaż swoim odbiorcom, czym się zajmujesz, co im oferujesz. Co ważne - nie obawiaj się powtarzać tych wiadomości co jakiś czas, w różnych formach. W obliczu wielu bodźców i szumu informacyjnego, po prostu mogą im te posty, newslettery, czy reklamy umknąć.

Pamiętaj też, że źródło dotarcia klienta będzie się zmieniać. Przysłowiowy "Kowalski" może w trakcie dnia korzystać z komputera, później odwiedzić sklep w miejscu stacjonarnym, a wieczorem scrollować na telefonie media społecznościowe. Czasem do dokonania zakupu wystarczy impuls - dobre zdjęcie, hasło, czy sam produkt, ale innym razem - możesz potrzebować powtórzyć informacje i pokazać się co najmniej kilkukrotnie.

Bądź czujny, monitoruj i badaj ścieżki swoich klientów. To nie tylko wskazówka w sprzedaży, ale i komunikacji. Sprawdzaj - skąd przychodzi ich najwięcej, którego kanału najczęściej używają.

Zadbaj też o spójność wizualną! Jednolitą kolorystykę, fonty na grafikach, kąt fotografowania czy filtr na instagramie. Postaraj się, aby odbiorca Twojej marki poczuł się tak samo, doświadczył jej w podobny sposób tak na stronie internetowej, na profilu na Instagramie, w butiku, podczas słuchania podcastu czy otwierając paczkę z zamówieniem online.

Wracamy do podstaw

Kupowanie ma być nie tylko przyjemne, ale też przede wszystkim proste i intuicyjne.
Po pierwsze nie chcemy spędzić godzin na szukaniu, po drugie, oczekujemy jednolitych cen, a po trzecie – najzwyklejszej uczciwości i rzetelności. Dlatego też, zadbaj o edukację własnych pracowników, postaraj się umieścić na stronie internetowej FAQ, czyli odpowiedzi na pytania, które najczęściej zadają klienci. Nie zapomnij o przyglądaniu się cenom. Czy są spójne na Twojej stronie internetowej, w sklepie na Facebooku, czy platformach sprzedażowych na których jest Twoja marka? W butikach czy sklepach multibrandowych? Oczywiście - w ramach różnych akcji możesz oferować specjalne zniżki, które będą dostępne tylko przez jeden kanał - aby np. podziękować fanom za to, że zapisali się na newsletter, ale nie może być sytuacji, że na co dzień ceny np. na platformach e-commerce są 20% wyższe niż w Twoim sklepie online.

Zadbaj o kontakt

Omnichannel jest szczególnie istotny w aspekcie komunikacji z klientem! Dziś już normą jest możliwość zamówienia online i dokonania zwrotu w sklepie stacjonarnym. Pracownicy obsługujący media społecznościowe również powinni mieć zestawienie zamówień czy reklamacji - to właśnie tam klienci najczęściej chcą uzyskać informacje.

Otrzymaj 20 PLN zniżki
na Twoje kolejne zamówienie

Zapisz się do newslettera Jestem Slow. Nie przegap informacji o markach i najnowszych trendach w modzie Slow.

Polityka prywatności