Etapy budowania marki osobistej. Slow Akademia #2

Marka osobista jest czymś unikalnym, niepowtarzalnym, ale i trudnym do wykreowania. Przecież chcemy pozostać sobą, dążąc do rozwoju i budowania silnego wizerunku. Jak to zrobić? Jakich błędów się wystrzegać?

Etapy budowania marki osobistej

  1. Diagnoza siebie
  2. Cele i wizja marki osobistej
  3. Kim jest mój odbiorca, czego szuka?
  4. Analiza konkurencji
  5. Jakim mnie widzisz?

Diagnoza siebie

Zapytaj innych, co sądzą o Tobie, jakie są Twoje mocne strony, dowiedz się od obecnych partnerów biznesowych, dlaczego chcą z Tobą współpracować, co uznają za największe atuty wspólnego działania. Uporządkuj je wraz z tym, co sam o sobie sądzisz. Nie zaszkodzi też skorzystać z tego, co daje nam SWOT. Wypisz swoje mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia. Bądź szczery! Tylko wtedy zbudujesz autentyczną markę osobistą. 

Pomyśl o tym, kim jesteś, jakie doświadczenia Cię ukształtowały? Z czego jesteś dumny? Sztuką jest zadać sobie odpowiednie pytania i  na nie odpowiedzieć. To już pierwszy krok!

Postaraj się być precyzyjnym. 

Marka osobista: cele i wizja

Co raz bardziej popularne stają się mapy marzeń marki, które pozwalają rozwijać się wizji i kształtować ją. To ćwiczenie pozwala nie tylko myśleć o stricte biznesowym budowaniu swojej działalności, ale też połączyć je z ludzkimi marzeniami, z własnymi oczekiwaniami i wizją tego, dokąd i dlaczego chcecie dążyć. 

Na pewno musicie jasno określić swoje cele. Bez tego ani rusz! Muszą być realne, osadzone w czasie i przestrzeni, najlepiej, jeśli do razu zdefiniujecie też mierniki - w jaki sposób sprawdzicie, czy cele zostały osiągnięte albo doprowadziły Was dalej - do kolejnego punktu w drodze kariery. 

Odbiorca mojej marki osobistej

Zastanawiasz się, jak z pasji uczynić zawód i dochodowy biznes? W morzu poradników i opinii musisz przede wszystkim wiedzieć, co Ty chcesz przekazać, ale też - czego potrzebuje rynek, jakie oczekiwania ma klient. Oczywiście nie chodzi tu o to, że masz się dostosowywać i tracić swoją tożsamość, ale robić coś, co będzie odpowiedzią na zapotrzebowanie - albo stworzeniem czegoś, czego nie było!

Często powtarza się, że ktoś tworzy markę dla siebie - i super! Tylko, że warto czasem zdjąć "własne buty" i spróbować jednak zrozumieć klienta. 

Pamiętaj, że kluczowe są nie tylko dane demograficzne o wieku, miejscu zamieszkania, wykształceniu czy pracy Twoich odbiorców. W dobie "lifestylu" musisz myśleć szerzej, dzięki czemu dotrzesz do nich precyzyjniej. Zastanów się, czy dojeżdżają do pracy rowerem, a może posiadają 3 samochody? Czy są weganami? Czym się interesują? Jak opisałbyś ich standardowy dzień? 

I przede wszystkim - jaką rolę możesz Ty spełnić? Jaki produkt lub usługę im dostarczyć?

Pomyśl, jakimi kanałami możesz dotrzeć do swoich odbiorców, w jaki sposób wykorzystać do tego media społecznościowe. Kto może Ci w tym pomóc?

Analiza konkurencji

I w przypadku budowania marki osobistej musisz myśleć o konkurencji. Niezależnie od tego, jak bardzo innowacyjny czy potrzebny jest Twój produkt lub usługa - zawsze będzie ktoś, kogo klienci mogą wybrać zamiast. Brutalne prawdy rynku ;) "Zamiast" więc załamywać ręce, warto spojrzeć na konkurencję i wyciągnąć wnioski dla siebie - co Wy możecie zrobić lepiej, inaczej. Zastanowić się, gdzie są ich słabe punkty. 

Nie bój się też stawiać sobie pozytywnych wzorców - autorytetów. Jeżeli czyjaś marka osobista Cię zainspirowała, wynotuj dlaczego, co Ci się podoba, jakie działania - w i jaki sposób możesz przełożyć na budowanie własnej. Pamiętaj! Nie skopiować, a na własny sposób zaaplikować. 

Jak się wyróżnić?

Jeżeli rzetelnie przygotowałeś punkt numer 1 - chyba nie musisz się już zastanawiać!

Jakim mnie widzisz?

Moment wykonawczy to pokazanie siebie światu lub analiza tego, co już mu zostało to pokazane. Uzupełnij media społecznościowe, zrób profesjonalne zdjęcie siebie i tego, czym się zajmujesz. A może lepiej pokaże to video? Ciekawym i bardzo prostym testem jest wpisanie swojego nazwiska i (lub) firmy w Google. Spójrz, jakie wyniki się wyświetlą.

Postaraj się w maksymalnie 3 zdaniach streścić to kim jesteś i czym się zajmujesz. Pomyśl, jak napisać (a później powiedzieć) to w sposób zrozumiały, ale unikalny!

Zadbaj o aspekt wizualny - niech Twoje portfolio czy strona internetowa będą nie tylko wypełnione wartościową treścią i komentarzami od zadowolonych klientów, ale też spójne z wizją i celami. Pierwsze wrażenie robi się raz. Dlatego też istotne jest również to, jak Ty wyglądasz. Czy nosisz ubrania swojej marki, czy jesteś użytkownikiem swoich produktów lub usługi?

Jeśli jesteś na początku drogi, dołącz do grup dyskusyjnych związanych z Twoim tematem, merytorycznie udzielaj się u innych osób, które są nim zainteresowane, a także daj się poznać organizatorom wydarzeń czy szkoleń (nawet tych online!). Każda droga może doprowadzić Cię do ulepszenia swojego personal brandingu. A to już dużo!

Co ważne, silna marka osobista nie odnosi się tylko do artystów, czy osób, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą albo stworzyli markę pod własnym nazwiskiem. Możesz ją mieć po prostu specjalizując się w jakiejś dziedzinie, będąc ekspertem w danym obszarze. I właśnie przez swoje kompetencje, doświadczenie oraz talent - tworzyć miks, który wraz z cechami osobowości komponuje się w idealnego pracownika, konsultanta albo zleceniobiorcę. 

Otrzymaj 20 PLN zniżki
na Twoje kolejne zamówienie

Zapisz się do newslettera Jestem Slow. Nie przegap informacji o markach i najnowszych trendach w modzie Slow.

Polityka prywatności