Nowy sport narodowy Polaków. Morsowanie – zrób to dobrze!

Coraz więcej osób decyduje się na morsowanie. I nic w tym dziwnego! Panujące obostrzenia mocno ograniczyły możliwości spędzania wolnego czasu, siłownie i kluby fitness zamknięte, a do tego zewsząd, na przekór, słyszymy, jak bardzo ważne jest dbanie o odporność [sic!]

Odpowiednie przygotowanie to podstawa w każdym rodzaju aktywności fizycznej. Jak zatem zacząć? O czym pamiętać przed i po wejściu do wody? Czy są i jeśli, to jakie są przeciwwskazania do morsowania? Oto wszystko, co musisz wiedzieć. 

Morsowanie oprócz hartowania, poprawia krążenie i kondycję skóry. Jest również świetną zabawą. Jak się okazało wygląda też dobrze na Instagramie i Facebooku! Do grona fanek i fanów kąpieli w lodowatej wodzie należą m.in. celebryci. Wśród nich Jakob Kosel, Joanna Moro, Anna Oberc, Edyta Herbuś oraz Karolina Ferenstein-Kraśko. 

Morsowanie bardzo często porównywane jest do krioterapii, ponieważ ma podobne działanie. Jak przygotować się do morsowania? Warto poznać kilka rad nim przystąpi się do rozpoczęcia tej przygody. Przede wszystkim należy już wykonać pierwsze kroki przygotowawcze wcześniej, zanim wejdzie się do wody. 
 

  1. Wizyta u lekarza w celu wykluczenia chorób kardiologiczno – naczyniowych. Jest to bardzo ważne, ponieważ poprawne krążenie w ludzkim organizmie oraz prawidłowa praca serca ma sporo wspólnego z morsowaniem, które wiąże się z nagłym spadkiem temperatury organizmu.
  2. Zimny prysznic – regularne branie chłodnej kąpieli (w 10 stopniach Celsjusza) redukuje prawdopodobieństwo wystąpienia szoku termicznego. Zimny prysznic należy wykonywać codziennie przez kilka minut. W ten sposób przyzwyczaisz ciało do bardzo niskich temperatur. Z czasem będzie łatwiej i przyjemniej.
  3. Nie zaczynaj morsowania zimą – jeśli nigdy wcześniej nie morsowałeś, nie warto zaczynać podczas gdy na zewnątrz srogi mróz.
  4. Dobierz strój do morsowania – nie musisz mieć specjalistycznego sprzętu, by zacząć tą przygodę. Wystarczy pamiętać o kilku elementach, a przede wszystkim o stroju kąpielowym, ręczniku oraz kocu. Część osób dodatkowo wkłada także neoprenowe buty, jak również rękawiczki, po to by zbyt szybko nie wychłodzić ciała. Niezwykle istotna jest także czapka, ponieważ przez głowę ucieka dużo ciepła. Buty do morsowania można nabyć w sklepie dla nurków lub marketach sportowych.
     

Należy pamiętać również, że przed każdą kąpielą niewskazane jest spożywanie alkoholu, środków odurzających, kofeiny oraz innych substancji, które mogą powodować zwiększenie przepływu krwi.


Kto może z morsowania korzystać? Właściwie, prawie każdy - naukowe rekomendacje wskazują, że nawet dzieci w wieku od 3 lat. Jakie są przeciwwskazania do morsowania? Zimnych kąpieli unikać powinny przede wszystkim:

  • choroby układu krążenia
  • choroby serca
  • nadciśnienie
  • padaczka
  • borelioza
  • otwarte rany i owrzodzenia
  • osoby z chorobami układu nerwowego powinny zachować szczególną ostrożność i bezwzględnie skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem przygody z morsowaniem
  • aktywne infekcje i choroby wirusowe
  • gorączka

Jak długo powinna trwać pierwsza kąpiel? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Morsowanie to nie przysłowiowe wyścigi. Czas spędzony w wodzie powinien być uzależniony od indywidualnych możliwości każdego organizmu. 

Indywidualną kwestią jest również częstotliwość morsowania, aby osiągnąć upragnione efekty. Musisz pamiętać, że jak również w przypadku innych aktywności fizycznych, systematyczność jest kluczem do sukcesu. W związku z tym najczęściej polecane jest morsowanie raz, ewentualnie dwa razy w tygodniu. 

Pora na pierwsze wejście do wody! Zacznij od rozgrzewki biegowej, która rozgrzeje Twoje ciało. Rozgrzanie powinno trwać około 15 minut. Możesz też włączyć do rozgrzewki ćwiczenia aerobowe – wymachy, pajace, wykroki itp. Najważniejsze jest to, abyś odpowiednio rozgrzał całe ciało. Po rozgrzewce musisz szybko pozbyć się ubrań – zostań w kostiumie kąpielowym/ bokserkach. 

Jak najszybciej wejdź do wody, trzymając ręce w górze. Zanurz się w wodze maksymalnie po pachy (zimna woda sięgająca po szyję utrudnia oddychanie). Kąpiel powinna trwać od 3 do minut (chociaż pierwszy raz może skończyć się na szybkim wejściu i wyjściu… :)  Jest to naturalny odruch, ponieważ nie każdy organizm jest odporny na tak gwałtowną zmianę temperatury. Punkt dla Ciebie, jeśli podczas pierwszego morsowania w ogóle dałeś radę wytrzymać w wodzie. Nie przesadzaj też z długością pierwszego morsowania – rób to stopniowo.

Bardzo ważnym elementem jest też odpowiednie zachowanie tuż po wyjściu z wody. Od razu wytrzyj się do sucha, załóż wygodne ubranie (dres będzie idealny!). Wypij ciepłą herbatę, aby się nie przeziębić! 

W CZYM MORSOWAĆ?

Więcej inspiracji i porad? Zajrzyj do magazynu Jestem Slow.
 

Otrzymaj 20 PLN zniżki
na Twoje kolejne zamówienie

Zapisz się do newslettera Jestem Slow. Nie przegap informacji o markach i najnowszych trendach w modzie Slow.

Polityka prywatności