Cele marketingowe. Jak je sformułować?

Cel - dokąd zmierza marka?

Zacznij od tego, jaką masz wizję swojej marki. Zastanów się nad tym, jak widzisz jej rozwój i szczytowy moment formy. Nie tylko pod względem finansowym, ale także zasobów firmy: tych wiedzowych, ludzkich i fizycznych. W tym momencie dobrze już być przynajmniej po opracowaniu najprostszego business model canvas. To pozwoli ci poglądowo spojrzeć na strumienie przychodów, wydatki, partnerów, grupę docelową i wartości. Pamiętaj, że oprócz przekazywania tych ostatnich, liczą się dość konkretne wyliczenia. Zadaj sobie podstawowe pytania:
- ile produktów musisz sprzedać, by pokryć wszystkie koszty?
- jaki budżet chcesz przeznaczać na dalsze inwestycje?
- które koszty i jakim sposobem możesz zredukować?
- gdzie cenowo pozycjonuje się Twoja marka na rynku?
- jakie ma oczekiwania i potrzeby Twoja główna grupa docelowa?

Zadanie odrobione? Przechodzimy zatem dalej!

Jakie muszą być cele?

Żeby cele miały sens, muszą spełnić poniższe warunki, czyli być:
1. Określone w czasie
Jedna z najistotniejszych kwestii w ogóle w prowadzeniu działań. Czas jest cenny. Czas to pieniądz. Patrząc na cele z tej perspektywy - powinny mieć określony termin, po którym weryfikujemy, czy są zrealizowane, czy jesteśmy już o krok od ich osiągnięcia, a może zupełnie się od nich oddaliliśmy?
2. Mierzalne
Z pomocą w ich ocenie przychodzi mierzalność, tzn. konkretne czynniki pozwalające określić wykonanie celu. Np. określona liczba zapisów do newslettera, publikacji w prasie, czy konwersji z profilu na Instagramie.
3. Konkretne
Czyli niepozostawiające pola do interpretacji. Muszą być zrozumiałe i jasno określone. Bądź precyzyjny!
4. Osiągalne
To znaczy realne. Możesz założyć, że chcesz zarobić milion w miesiąc inwestując tylko 1000 zł w reklamę. Ale czy to jest naprawdę do zrobienia? Musisz podejść do sprawy rzetelnie.
5. Ważne
Po prostu istotne z punktu widzenia marki i jej działań. W momencie, gdy musisz panować nad wieloma sprawiami, szczególnie, jeśli zajmujesz się swoją firmą samodzielnie, czas ustalić priorytety i skupić się na realizacji tych najpilniejszych.

W teorii wszystko wydaje się proste. Jak zastosować nasze porady w praktyce?

Cele - przykłady

Załóżmy, że zależy Ci na 2 elementach:
1. Zaangażowaniu
2. Rozpoznawalności marki
Jak je uściślić?
Posłużmy się tzw. KPI, czyli key perfomance indicators, tzn. kluczowe wskaźniki efektywności.
W przypadku zaangażowania mierzymy m.in. liczbę komentarzy, udostępnień i reakcji w mediach społecznościowych, linki przychodzące, zapytania w wiadomościach prywatnych.
Rozpoznawalność marki możesz zweryfikować przez liczbę odwiedzin na stronie www, publikacji o niej, liczby fanów w mediach społecznościowych, a także... Zapytań o wypożyczenia do sesji zdjęciowych czy współpracy.

Na koniec rzecz bardzo istotna! Pamiętaj też o jasnym określeniu punktu wyjściowego. To od niego wychodzą wnioski i do niego prowadzą porównania.

Szukasz produktów od polskich marek? Sprawdź, co dla Ciebie mamy:

Więcej inspiracji i porad? Zajrzyj do magazynu Jestem Slow.

Otrzymaj 20 PLN zniżki
na Twoje kolejne zamówienie

Zapisz się do newslettera Jestem Slow. Nie przegap informacji o markach i najnowszych trendach w modzie Slow.

Polityka prywatności